Master of Making

2018-2020

Ik studeerde aan de Master of Making.
Dat is mijn zelfopgezette Master, waar ik de enige student en de directeur van ben.
Ik geloof in de waarde van het zelf-maken. De Master of Making is geen Master die je 'volgt', maar een die je 'maakt': van curriculum tot diploma.
Tijdens het maken van de Master heb ik al ontzettend veel opgestoken, ik leerde o.a. over mijzelf als kunstenaar: kunst maken is voor mij spel. Door mijzelf regels op te leggen, creëer ik een constructie waarin ik vrijheid ervaar om te maken, onderzoeken en vragen. Omdat de Master een kunstwerk is, werd hij ook een spel en werden ik (directeur en student), mijn docenten en andere betrokkenen ‘spelers’. Zo ontstond een verbinding tussen de speelruimte die kunst in zich draagt en de speelruimte die ik miste in het institutionele kunstonderwijs.
Wil je meer weten over de Master of Making? Klik dan hier!

Graduation Show

Na twee jaar aan de Master of Making te hebben gestudeerd, organiseerde ik als afsluiting mijn eigen Graduation Show. Deze vond plaats in het laatste weekend van juni, in de Dokzaak in Amsterdam. In de expositie toonde ik schilderijen, installaties en tekeningen die ik tijdens mijn studietijd had gemaakt. De Master of Making is naast een opleiding, ook een kunstwerk dat als spel kon worden ervaren in de expositie. Een aantal van de docenten die ik had aangesteld, traden dit weekend op. Hieronder is een impressie te zien van de expositie. De Foto's zijn gemaakt door Luc Wittebol.

U bent Publiek!


Bij binnenkomst van de Graduation Show moest een rol worden gedobbeld:

U bent publiek van dit spel, kunstwerk en opleiding de Master of Making, en als publiek bent u automatisch medespeler. “De toeschouwer is meer dan enkel en alleen waarnemer die ziet wat er gebeurt, maar is als iemand die aan het spel deelneemt. (...) Elk kunstwerk laat voor ieder die het beschouwd een speelruimte die hij moet opvullen.” Aldus losoof Gadamer in ‘De actualiteit van het schone – Kunst als spel, symbool & feest’. Tijdens het kijken naar een kunstwerk begeven wij ons beide, maker en toeschouwer, in die speelruimte. Als rolverdeler voor dit spel heb ik het Publiek voor de Graduation Show onderverdeeld in vier verschillende rollen/archetypes.
Dobbel uw rol!


1. De criticus
Wellicht ben je journalist, of een kunstfonds. Je kijkt met een kritische blik naar kunst. Je hebt vragen als: zit dit werk artistiek inhoudelijk goed in elkaar? Bezitten de beelden een bepaalde zeggingskracht? Weet de kunstenaar zich te verhouden tot het huidige kunstlandschap? Tot de kunstgeschiedenis? Tot zijn of haar omgeving? Is het interessant en verfrissend?


2. De toekomstige student
Misschien wil je volgend jaar ook wel op deze opleiding studeren? Je kijkt met een enthousiaste maar toch kritische blik naar deze opleiding. Want ja, wellicht ga je twee jaar van je leven aan deze Master studeren! Je hebt vragen als: Hoe is het om aan deze Master te studeren? Wat leer ik hier eigenlijk? Hoe leer ik eigenlijk? Wat lijkt mij de ideale manier om te leren? Wat heeft deze school mij te bieden? Wat heb ik deze school te bieden?


3. De kunstliefhebber/ de koper
Je houd van kunst! Je kijkt naar wat je mooi vind, en wat niet. Wat jouw persoonlijk aanspreekt en wat niet. Je hebt vragen als: Wat zou ik in mijn woonkamer hangen? Wat spreekt mij nou echt aan? Waarom? Welke linken leg ik met dit werk? Het doet me denken aan....Ik zie dit en dat erin...


4. Het support / de ouder van de afstuderende student
Je bent de ouder of familie of vriend van (een van) de afstuderenden. Je bent het eeuwige support. Je hebt vragen als: Hoe was deze studie periode voor je? Ben je zelf tevreden? Weet je al wat je hierna wilt gaan§ 4 doen? Wat heb je allemaal geleerd?